سرخط خبرها

مروری بر اتفاقات مهم سینمایی مشهد در یک سال گذشته، به مناسبت روز ملی سینما | سینمای مشهد در ۱۴ سکانس

  • کد خبر: ۱۸۳۸۶۰
  • ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
مروری بر اتفاقات مهم سینمایی مشهد در یک سال گذشته، به مناسبت روز ملی سینما | سینمای مشهد در ۱۴ سکانس
همه اتفاقات سینمایی سال گذشته مثبت نبودند و علاقه‌مندان به سینما و فعالان این حوزه با چالش‌های مختلفی هم روبه‌رو شدند که قطعا تبعات منفی خود را به همراه داشت.

شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز؛ سینما‌ها و فعالیت‌های سینمایی مشهد بعد از چند سال رکود به‌علت شیوع کرونا، در یک سال گذشته با رونق نسبی روبه‌رو شدند، به‌طوری‌که در این مدت شاهد حضور پررنگ مردم در سالن‌های سینما و همچنین برگزاری چندین رویداد سینمایی مختلف در مشهد بودیم. البته همه اتفاقات سینمایی سال گذشته مثبت نبودند و علاقه‌مندان به سینما و فعالان این حوزه با چالش‌های مختلفی هم روبه‌رو شدند که قطعا تبعات منفی خود را به همراه داشت. ما به بهانه فرا رسیدن ۲۱‌شهریور، روز سینما، نگاهی داشته‌ایم به اتفاقات مثبت و منفی یک سال گذشته مشهد.

افتتاح سینما «مهر کوهسنگی»
در سال‌های اخیر پردیس‌های سینمایی مختلفی در مجتمع‌های تجاری مشهد افتتاح شده که جدیدترین آ ن‌ها پردیس سینمایی مهرکوهسنگی متعلق به حوزه هنری خراسان رضوی است. این مجموعه فرهنگی که به همت مؤسسه بهمن سبز سازمان سینمایی سوره راه اندازی شده از ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ فعالیت خود را آغاز کرده است. از امکانات آن هم می‌توان به ۹ سالن سرپوشیده، سه سالن روباز، فروشگاه بزرگ کتاب و محصولات فرهنگی، زمین بازی و سالن نمایش کودک، پلاتو، گالری و سالن VIP اشاره کرد. همچنین پردیس سینمایی کوهسنگی دارای ۱۱۸۰صندلی است که مجموع ظرفیت ناوگان سینمایی حوزه هنری در شهر مشهد را به بیش از ۳ هزار صندلی افزایش می‌دهد. این سینما در شش ماهی که از آغاز فعالیتش می‌گذرد، میزبان رویداد‌های مختلفی از جمله جشنواره بین المللی فیلم ایثار و همچنین برنامه «برداشت آینده» بوده و در همین مدت کوتاه توانسته است به یکی از پاتوق‌های فرهنگی فعال مشهد تبدیل شود.

برگزاری اردوی فیلم سازی با حضور کارگردانان برجسته
سال گذشته میان مؤسسه فرهنگی شهرآرا و انجمن سینمای جوان قرارداد همکاری منعقد و براساس آن قرار شد مبلغ 8میلیارد تومان برای ساخت فیلم های کوتاه در خراسان رضوی هزینه شود. برگزاری چهارمین اردوی فیلم سازی «ایده تا تولید» و حمایت مالی انجمن سینمای جوانان ایران و مؤسسه فرهنگی شهرآرا از ساخت سه فیلم کوتاه در این اردو که یکی از اتفاقات سینمایی خوب سال گذشته محسوب می شود، ذیل همین قرارداد رخ داد. این اردوی تخصصی، با محوریت سه ژانر «فانتزی»، «کمدی» و «ملودرام» زیر نظر سه مربی برجسته

(کمال تبریزی، همایون اسعدیان و امیرشهاب رضویان) به شکل کارگاهی برگزار شد. درواقع در این کارگاه ها، ایده ها و طرح های فیلم سازان شرکت کننده از شش استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان، سمنان و مازندران مورد بررسی و کار تخصصی قرار گرفت و به فیلم نامه کوتاه تبدیل شد.

قرار گرفتن ۶ سینمای مشهد در جمع پرفروش‌های کشور

اوایل تابستان امسال بود که مؤسسه سینماشهر گزارشی آماری از فروش سینما‌ها در فصل بهار ارائه و اسامی چهل سینمای پرفروش کشور را اعلام کرد. براساس جدول منتشر شده در این گزارش از میان ۹ سینمای فعال مشهد، شش سینمای هویزه، اطلس، ویلاژتوریست، آفریقا، پارک بازار و سیمرغ توانستند در جمع چهل سینمای پرفروش کشور در فصل بهار قرار بگیرند. همچنین این گزارش نشان می‌دهد که مشهد بعد از تهران بیشترین تعداد سینما‌های پرفروش کشور را دارد. پرفروش‌ترین سینمای مشهد هم در سه ماهه نخست امسال پردیس سینمایی هویزه بود که رتبه پنجم فروش فیلم را در جمع سینما‌های کشور به خود اختصاص داد. همچنین پردیس سینمایی هویزه در جمع سینما‌های حوزه هنری کشور نیز رتبه نخست فروش فیلم را از آن خود کرد.

سینماگران مشهدی در اوج فعالیت

در یک سال گذشته آثار مختلفی از سینماگران مشهد در سینما و تلویزیون اکران و نمایش داده شد که استقبال خوبی هم از آن ها صورت گرفت. از میان این آثار می توان به سریال های «آکتور» ساخته نیما جاویدی، «عشق کوفی» از حسن آخوندپور، «سوران» از سروش محمدزاده و «بچه زرنگ» به تهیه کنندگی رشید حاجتمند اشاره کرد.  «داستان دست انداز» با بازی رضا کیانیان و سعید توکلی، «بی مادر» و «شهرک» با بازی ساعد سهیلی و فیلم سینمایی «بعد از رفتن» اثر رضا نجاتی که سال گذشته به جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرد، نیز از جمله آثار هنرمندان مشهدی هستند که در یک سال گذشته روی پرده سینماهای کشور رفتند. همچنین این روزها هادی حاجتمند مشغول ساخت سریال «بیست کووید» برای پخش از شبکه2 و عادل تبریزی هم در تدارک اکران فیلم «گیجگاه» است. فیلم «شماره 10» به تهیه کنندگی ابراهیم اصغری هم توانست برنده سیمرغ بخش تجلی اراده جشنواره فیلم فجر شود.

درخشش فیلم سازان مشهدی

برخی مستندسازان و فیلم سازان مشهدی هم سال گذشته با حضور در رویداد‌های داخلی و خارجی خوش درخشیدند و جوایزی را از آن خود کردند. از میان آن‌ها می‌توان به محسن اسلام زاده و مسعود زارعیان اشاره کرد که با آثارشان در شانزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» خوش درخشیدند. مستند «پاییز پنجاه سالگی» به کارگردانی اسلام زاده توانست تندیس نقره‌ای جایزه شهید آوینی، تندیس سرباز وطن «یادبود شهید حاج قاسم سلیمانی» و بهترین نویسندگی گفتار متن در بخش ملی را از آن خود کند و مستند «غیرمسکونی» از مسعود زارعیان، جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند بخش «سرباز وطن» را به دست آورد. مستند «پاییز پنجاه سالگی» در بخش «مستند نهضت جهانی مستضعفین» سیزدهمین دوره جشنواره عمار نیز توانست لوح تقدیر دریافت کند. فیلم‌های «رؤیا» از محمدرضا محمدی، «گیج گاه» از عادل تبریزی، «کت ومن» از هادی شیبانی،  «یک ونیم اسب بخار» از رسول کاهانی و «چپ دست» از نسرین محمدپور هم از جمله آثار فیلم سازان مشهدی هستند که با حضور در جشنواره‌های خارجی، جوایزی را به دست آوردند.

تقدیر سازمان سینمایی  از استان خراسان رضوی

مجموع اتفاقات خوب سینمایی که سال گذشته در مشهد و استان رخ داد باعث شد سازمان سینمایی کشور، پس از ارزیابی فعالیت‌های سینمایی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در سال ۱۴۰۱، خراسان رضوی و یزد را از لحاظ شاخص عملکردها، کیفیت و میزان پیشرفت در سه حوزه توسعه زیرساخت، تولید، آموزش و رویداد‌های سینمایی و نیز اقدامات یک سال اخیر آن‌ها متناظر به پیگیری و اجرای تفاهم نامه‌های استانی فی مابین، به عنوان استان‌های برتر معرفی کند.

حرکت خلاقانه مؤسسه شهرآرا

رویداد «روایت شهر» که به همت مؤسسه فرهنگی شهرآرا برگزار شد، یکی از اتفاقات ویژه سینمایی سال گذشته مشهد محسوب می‌شود. درواقع روایت شهر مسیری است برای «هم آفرینی» هنرمندان در طراحی و تولید فیلم نامه آثاری که بتواند «تصویر رسانه ای» مشهدالرضا (ع) را با محوریت مزیت‌های هویتی آن در سطح ملی و بین المللی ارتقا دهد. این رویداد، جشنواره‌ای برای گردآوری آثار هنرمندان یا محلی برای سفارش آثار مرتبط با مشهد نیست، بلکه زیست بومی برای خلق هنری است. رویداد «روایت شهر» چهار بخش دارد که کارگاه‌های دو بخش «مستند» و «خرده روایت» آن با حضور اساتیدی، چون  محمدحسین لطیفی، سروش محمدزاده، علیرضا رضاداد، حامد عسکری و هادی حاجتمند در اواخر مرداد برگزار شد. همچنین قرار است کارگاه‌های دو بخش «شهربانو» و «خلاق و نوآور» بعد از پایان صفر میزبان علاقه‌مندان باشد.

برگزاری نصفه و نیمه  سیزدهمین جشنواره فیلم «عمار»

سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار مشهد ۲۴ دی سال گذشته در سینما هویزه مشهد آغاز به کارکرد، اما بعد از گذشت یک روز مصطفی محمدی، دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار مشهد، از لغو این رویداد به علت سرمای هوا و افت فشار گاز خبر داد. او در گفت وگویی که آن زمان با شهرآرا داشت، خاطرنشان کرد: «باتوجه به تعطیلی ادارات و مدارس و انتشار اطلاعیه‌هایی مبنی بر صرفه جویی در مصرف گاز، ستاد برگزاری جشنواره تصمیم گرفت این رویداد را تعطیل و به زمانی که هوا گرم‌تر شد، موکول کند.»، اما بعد از این تعطیلات اجباری، دیگر فرصتی پیش نیامد تا آثار سیزدهمین دوره جشنواره فیلم عمار برای علاقه‌مندان مشهدی به نمایش دربیاید و باید منتظر برگزاری دوره جدید آن در فصل زمستان باشیم.

برگزاری جشنواره بین المللی فیلم «ایثار»

رویداد‌های هنری و سینمایی به طور معمول در تهران برگزار می‌شوند؛ ازاین رو علاقه‌مندان به سینما در شهرستان‌ها فرصت چندانی پیدا نمی‌کنند تا با حضور در جشنواره‌های مختلف بتوانند به تبادل نظر بپردازند و اطلاعات خودشان را ارتقا دهند. اما امسال به همت مسئولان نخستین دوره جشنواره بین المللی فیلم و فیلم نامه «ایثار» از ۲۹ اردیبهشت تا ۳ خرداد در مشهد برگزار شد. بین المللی برگزار شدن این رویداد و حضور مهمانان و فیلم سازان داخلی و خارجی فرصت ویژه‌ای برای اهالی سینمای مشهد بود تا بتوانند با دیدن آثار مختلف و همچنین با حضور در نشست‌های تخصصی آثاری با کیفیت را جلوی دوربین ببرند. علاوه بر جشنواره ایثار نخستین جشنواره بین المللی فیلم «حوا» هم با محوریت زن و با رویکرد حمایت از خانواده، به مناسبت روز عفاف و حجاب هم زمان با تهران در خراسان رضوی و دوازده استان دیگر برگزار شد. هرچند برگزاری این جشنواره در مشهد اتفاق خوبی بود، اما متأسفانه اطلاع رسانی چندانی درباره آن صورت نگرفت تا نفرات بیشتری بتوانند از تماشای فیلم‌های حاضر در جشنواره «حوا» بهره ببرند.

تعطیلی «پاتوق فیلم»

سال گذشته انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد، رویدادی با عنوان پاتوق فیلم را با هدف معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت فیلم سازان مشهدی راه اندازی کردند، رویدادی که هر شنبه در سینما هویزه مشهد برگزار می‌شد و ضمن نمایش فیلم با برگزاری نشست تخصصی درصدد ارتقای جایگاه سینمای مشهد و کشور بود. این رویداد باوجودآنکه حرکت سینمایی خوبی برای مشهد محسوب می‌شد و با استقبال علاقه‌مندان نیز روبه رو شده بود بعد از چند هفته تعطیل شد و ادامه پیدا نکرد.

تغییر زمان برگزاری «جشن سینمای سیمرغ»

جشن سینمای سیمرغ خراسان رضوی که در سال‌های گذشته در حاشیه جشنواره فیلم فجر مشهد برگزار می‌شد و چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفت، امسال قرار است در شهریور برگزار شود. درواقع تغییر زمان این جشن یکی از مطالبات فیلم سازان بود که سرانجام امسال محقق شد. جشن سینمای سیمرغ مختص فیلم سازان خراسانی و فرصتی خوبی برای دیده شدن آثارشان است. به گفته سیدوحید حسینی، مدیر انجمن سینمای جوانان خراسان رضوی، این جشنواره قرار بوده است روز ۲۱ شهریورماه هم زمان با روز ملی سینما برگزار شود، اما به دلیل ایام سوگواری امام حسین (ع) و دهه آخر صفر، بنا شد که ۲۶ شهریور روز افتتاحیه این جشنواره باشد و تا ۲۸ شهریورماه که روز اختتامیه آن خواهد بود،  ادامه داشته باشد.

رونق تولید فیلم‌های «۱۰۰ ثانیه ای»

سال گذشته حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی مبلغ ۴۲۰ میلیون تومان برای حمایت از چهارده فیلم صد ثانیه‌ای هزینه کرد که از این تعداد دوازده اثر به سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «صد» راه پیدا کردند. در اختتامیه این دوره هنرمندان مشهدی خوش درخشیدند و توانستند جوایزی را از آن خود کنند. براین اساس تندیس اولین بخش داستانی ملی به اثر «ردپا» به نویسندگی و کارگردانی مصطفی اعلمی اهدا شد. تندیس اول بخش مستند ملی به فیلم «مادر» با نویسندگی و کارگردانی نعمت ا... سرگلزایی تعلق گرفت. جایزه حمایت و بهترین فیلم انجمن سینمای جوانان به فیلم کوتاه داستانی «نشانه» به نویسندگی و کارگردانی سعید، ولی زاده و تهیه کنندگی حوزه هنری خراسان رضوی رسید؛ همچنین در بخش کودک و نوجوان این جشنواره، تندیس سومی به فیلم «قاب دلتنگی» به کارگردانی محسن عقیلی از خراسان رضوی رسید.

وضعیت نامعلوم جشنواره فیلم «رضوی»

امسال قرار بود پانزدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی به دبیری بهروز شعیبی در مشهد برگزار شود، اما تا امروز خبری از برگزاری این رویداد نیست. این درحالی است که سایر جشنواره‌های هنری بنیاد بین المللی امام رضا (ع) به پایان رسیده است و برگزیدگانشان معرفی شده اند. برگزاری پانزدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی می‌توانست فرصت خوبی برای فیلم سازان مشهدی فراهم کند تا با آثاری که با محوریت امام رضا (ع) و موضوع رضوی ساخته شده اند، بیشتر آشنا شوند. البته هم زمان با دهه کرامت برنامه‌ای با محوریت مرور شصت سال ارادت سینمای ایران به ساحت حضرت رضا (ع) در سینما مهر کوهسنگی برگزار شد که به عنوان یکی از بخش‌های پانزدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی از آن یاد می‌شد. مجید مجیدی، بهروز شعیبی، مازیار میری و احمدرضا درویش از جمله سینماگرانی بودند که آثارشان با حضور خودشان در مشهد اکران شد.

تداوم فعالیت‌های تأثیرگذار انجمن سینمای جوان

رویداد هنری هفته فیلم و عکس که به همت انجمن سینمای جوان چندین دوره در مشهد برگزار شده، امسال هم از ۲۴ تا ۲۸ تیر در پردیس سینمایی اطلس میزبان علاقه‌مندان بود. در این رویداد علاوه بر نمایش آثار کوتاه فیلم سازان کشور، نشست‌های تخصصی هم برگزار شد که با استقبال فعالان این حوزه همراه بود. از اساتیدی که در هفته فیلم و عکس مشهد به ارائه درس و تجربیات خود پرداختند می‌توان به حمزه ابراهیم زاده علی عامل هاشمی، دکتر احمد الستی و امیراطهر سهیلی اشاره کرد. تداوم برگزاری پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوانان مشهد با عنوان «برداشت آینده» که به نمایش برترین فیلم‌های کوتاه ایران و جهان اختصاص دارد از دیگر اتفاقات خوب امسال بود.  

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->